Stílus & Pszichológia

A minimalizmus 3 arca és 3 személyisége

 

“A kevesebb több!”  – ezt az elvet az élet sok területére alkalmazhatjuk, így az öltözködésünkben is!  A minimalizmus az 1960-as, ’70-es éveiben vált kedveltté több művészeti ágban, pl. az építészetben, formatervezésben. Fő jellemzője a letisztult, egyszerű forma- és színvilág, a minták kerülése, a semleges színek és a magas minőség. Kevés ékszer és kiegészítő viselése jellemzi ezt a stílust és azok is egyszerűek, letisztultak, de minőségi darabok. A minimalizmus nagyon különleges stílus, sokkal érdekesebb, mint első pillanatra tűnik, de nem való mindenkinek.

A minimalizmus napjainkban ismét egyre kedveltté vált, de jelentésében, tartalmában némileg módosult, átalakult, Több változatával is találkozhatunk, de a minimalizmus  különböző arcai különböző személyiséget takarnak. 

Funkcionális minimalizmus – a kapszulagardrob

Ez esetben minimalisták célja az, hogy minél kevesebb tárgy legyen az otthonukban – csak a legszükségesebb, legalapvetőbb dolgok. Ez esetben nem is igazán stílusról beszélünk, hanem egy viszonyulásról. A kapszulagardrób pl. jól kombinálható, sokoldalúan használható darabokat tartalmaz, ami ezáltal átlátható és egyszerűvé teszi az öltözködést. A funkcionalista minimalizmus annak a személyiségéhez illik, aki számára nem különösebben fontosak az anyagias természetű kérdések, nem szeret vásárolni, esetleg környezetvédelmi szempontok is szerepet játszhatnak ezen döntésében. Jellemzően olyan emberek életében működik jól, akik valamely értékek iránt elkötelezettek (pl. mások segítése), idejüket és energiájukat feladataikra, céljaik megvalósítására, vagy a számukra fontos emberekre fordítják szívesen, míg az öltözködés nem játszik jelentős szerepet a mindennapokban. Alapvetően rendszeres és rendezett, tudatos és gyakorlatias vonások kapcsolódnak a minimalizmusnak ezen fajtájához.  

Tudatos minimalizmus

A funkcionális minimalistáktól – akiket gyakorlatias megfontolások vezetnek – leginkább motivációban és érzelmi viszonyulásban különböznek a tudatos minimalisták, akik számára a tárgyaknak, köztük a ruháknak is, értéke van, elsősorban érzelmi értéke. Olyan ruhákat szeretnek viselni, melyek örömet okoznak nekik, melyeket gondosan válaszottak ki, mely illik személyiségükhöz, esetleg emlékek miatt váltak érzelmek hordozójává. Számukra nem a ruhatár kombinálhatósága az elsődleges szempont, hanem az, hogy szeresse az adott ruhát és jól érezze magát benne. Általában érzékeny, érzelmes, a részletekre is figyelmet fordító emberek viszonyulnak így a tárgyaikhoz, akik rendelkeznek olyan önismerettel és tudatossággal, ami segít elkerülni a túlzott fogyasztás, felhalmozást.

Esztétikai minimalizmus

Az esztétikus minimalistáknak a stílus a legfontosabb, ez a viszonyulás áll legközelebb a minimalista stílus eredetéhez. A minimalista stílus az avantgárd egyik típusának is tekinthető, melynek lényege az újítás, a megszokottal való szakítás. Akár a futurisztikus és szürreális elemek is beleillenek, de letisztult formavilággal és vonalakkal, kevés szín használatával. Az esztétikai minimalizmus szerelmeseinek közel sem biztos, hogy kevés ruhája van, de amit aktuálisan visel, az mindig a “kevesebb, több” elvének felel meg. Az átlagos, megszokott daraboknak nincs helye ebben a stílusban, de nem is az érzelmi viszonyulás dönt a választáskor, hanem az esztétikai tudatosság, a stílushűség. Személyiségben is jelentős különbségek vannak ez esetben, hisz itt az „én” megmutatása központi szerepet kap – csak ezt kevés eszközzel, művészi szintre emelve teszik meg. A művészi beállítottság, a határok feszegetése és a különbözőség öntudatos – de jellemzően nem agresszív – felvállalása is jellemző lehet. Az esztétikai minimalizmus akkor igazán hiteles, ha a látszat, a látvány valóban csak jéghegy csúcsa és a mélyben egy bonyolult, izgalmas, különleges személyiség rejtőzik.     

+1 Az ikonikus minimalisták

Ismerünk olyan különleges képességű és tudású embereket, karizmatikus zseniket, akiket megjelenésük is ikonikussá tesz a maga egyszerűségében és megtartott voltában:

Mérő László (matematikus, publicista, pszichológus) – az ikonikus farmering

Steve Jobs (Az Apple korábbi elnöke, vezérigazgatója) – fekete felső farmernadrággal

Karl Lagerfeld – német divattervező – az elmaradhatatlan fekete napszemüveg és fekete kesztyű

Kovács Szilvia, tanácsadó szakpszichológus

E-mail: kreativpszichologia@gmail.com 

 

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az nlc-re!